21 February 2009

Antara Prinsip dan Keadaan

Saya tidak mahu menjatuhkan air muka sesiapa.

Saya tahu dia orang besar-besar di dalam kawasan jajahannya, dan bila dia menghulur tangan hendak bersalam dengan saya, saya terus berkata : Tak apa (sambil menggawang-gawangkan tangan saya). Dia bertanya : Tak boleh salam? Saya hanya menganggukkan kepala.

Maaf! Bukan niat saya hendak menjatuhkan air mukanya sebagai orang besar-besar. Saya menghormati dia, pun saya ada prinsip.

Hari ini prinsip saya terlindung. Saya berjaket, menutup tudung saya yang memang dilabuhkan mengikut tuntutan Allah dan Rasulullah. Bukan saiz biasa : saiz tudung biasa bidang 48 (pun tudung saya sentiasa bidang 60). Saya duduk senyap mendengar bicara, kerana ini kali pertama saya bertemu dia.

Maaf! Antara tuntutan Allah dan kehendak dia, biarlah saya patuh pada redhaNya. Saya tidak mahu bersalam dengan lelaki bukan muhrim kerana saya tidak mahu ditanyakan di akhirat nanti tentang perlakuan saya. Alangkah malunya, di buka luas setiap kesalahan di hadapan Dia. Alangkah malunya, tidak bersyukur dan sanggup patuh pada kehendak manusia yang sama saja seperti saya. Alangkah malunya...

Jadi, biarlah saya cuba mencipta diri, tidak terleka dengan dunia. Dalam-dalam, saya teringatkan Presiden Ahmadinejad.

No comments: