01 February 2009

Cara Baru

Sebelum saya keluar dari rumah salah seorang anak murid saya pada 7.55 malam tadi.

+Akak tak tau la macam mana dia belajar...tak boleh kena paksa.
-Saya tengah guna 'reverse psychology' ni. InsyaAllah.
+Apa tu?
-Berlepas tangan dan berlapang dada. Hakikatnya pegangan saya lebih erat dari sebelumnya.

Wajah kakak itu memandang saya dengan pandangan yang sangat menggusarkan. Saya tidak tahu dia faham ataupun tidak kata-kata saya, tapi ini cara saya mendidik pelajar-pelajar saya. 'Tolak' bukan bermakna benci, 'ambil' bukan bermakna suka, 'faham' bukan bermakna mengerti dan 'banyak bercakap' bukan bermaksud ada manfaat.

Saya sedang mencuba kaedah baru, kerana kaedah pengajaran saya berbeza untuk individu yang berbeza. InsyaAllah, kali ini saya dapat mengubahnya.

No comments: