21 February 2009

Sebalnya Melihat Jalanraya

Usai solat Zuhur, saya keluar dari rumah menuju ke Shah Alam. Saja-saja lalu di TPM (Technology Park Malaysia) dan melepasi simpang ke Taman Puncak Jalil - untuk menuju ke Puchong - menggunakan LDP untuk sampai ke Shah Alam.

Tiba di kawasan Kinrara (kalau tidak silap saya - kerana saya ini selalu gagal tentang nama jalan dan tempat - laluannya saja yang saya ingat) jalan tiba-tiba sesak. Saya segera melihat jam tangan saya. Sah! Saya sudah lewat. Janji dengan student saya pukul 2.30 petang, jam di tangan saya sudah menunjukkan pukul 2.20 petang. Kereta bergerak lebih lambat dari kura-kura (membuatkan saya tertanya-tanya kerana laluan itu tidak pernah sesesak ini sebelum ini) yang akhirnya menemukan saya dengan 'resurface road' berhampiran stesen minyak Shell di simpang ke Kinrara. Jalan ditutup dan hanya dibuka satu laluan sahaja. Memanglah akan jammed!

Saya terkesima.

Ya Allah! Bukankah kerja-kerja seumpama itu biasanya dilakukan pada waktu malam? Kaedah yang digunapakai memerlukan suhu optimum yang tepat (untuk premix), jika tidak jalan akan mudah rosak semula. Jika dibuat pada siang hari - memanglah hasilnya nampak sempurna - tapi belum tentu cukup baik - malah menambahkan sesak jalanraya sahaja (although it is weekend, i think they must consider the location of the road also). Sudahlah jalan cepat rosak dan tidak dapat digunakan dalam tempoh yang lama - kereta pengguna juga cepat rosak - peruntukan yang digunapakai pula adalah dari duit rakyat pembayar cukai. (The repetition of the job at the same location with the same scopes will waste the budget which we can use for different kind of development)

Saya pun tidak faham sedangkan setahu saya (based from my experiences), any job that the contractor / supplier have to do is based on schedule - and they have to follow the schedule so that it'll not burden anybody - during construction or after construction - whether it is simple job or not. Don't take simple job as simple things because there is no simple thinking when it is related to the benefit for the country.

Tak apalah - ini kata hati saya setelah saya melepasi kawasan penurapan semula jalan itu setelah perjalanan saya terganggu lebih kurang 45 minit untuk tempoh perjalanan 5 minit. Walau hati saya berketul-ketul, saya cuba menjadi lebih sabar. Saya tiba di Shah Alam seawal 3.25 petang.

Pun, saya diuji semula. Melalui jalan yang sama usai kelas saya di Shah Alam hendak menuju ke Puncak Jalil (laluan yang bertentangan pula). Kali ini, ujiannya berbeza. Berhampiran stesen minyak Petronas di persimpangan lampu isyarat menuju ke Bukit Jalil, ada pula kemalangan. Saya tiba 6.30 petang di Puncak Jalil - walau hakikatnya saya boleh tiba pada 5.55 petang.

Ya, memang normal. Sebahagian besar rakyat Malaysia memang sangat prihatin. Sebarang kemalangan (atau sekadar sedikit kecederaan) akan menjadi topik bualan berhari-hari. Seronok dan teruja benar mereka melihat kemalangan sehinggakan semua kenderaan akan menjadi perlahan walaupun kemalangan tersebut bukan berada di laluan mereka. Peliknya, yang membantu tidak ramai. Ramai pun hanyalah sekadar memperlahankan kenderaan untuk menjadi penganalisis kemalangan tidak berbayar.

Sayangnya, kebanyakan rakyat Malaysia memang tidak tahu menghargai masa (saya kata kebanyakan - bukannya semua). Bagi yang Islam, terlupa agaknya tentang Surah Al-Asr. Mereka banyak masa lepak-lepak dan berbual kosong tanpa tujuan. Tanpa sedar, bukan setakat masa yang dibazirkan sedangkan berbicara kosong itu saja sudah tergolong dalam perlakuan sia-sia. Tidak ilmiah. Tidak bermanfaat. Apabila masa tidak dihargai, itu yang menjadi asbab untuk mereka sesuka hati memperlahankan kereta menjadi rakyat prihatin pada semua kemalangan di jalan raya. Hasilnya - kosong. Langsung tidak berfaedah. Sekadar jadi bualan kosong - malah entah nampak atau tidak pengajaran dari kemalangan tersebut - iaitu perlu lebih berhati-hati apabila memandu di jalan raya.

Masa amat berharga pada saya. Sesaat adalah ilmu. Seminit adalah ilmu. Sejam jua ilmu. Hargailah masa kerana sesungguhnya masa telah menghambat setiap inci hidup kita menjadi lebih kompleks dan indah.

Jangan membuang masa - dan tolong fikirkan tentang orang di sekitar kita juga (bukan hanya setakat pandai menjaga tepi kain orang sedangkan tepi kain sendiri tidak berkelim dan susunnya pun lari bercempera) - terutama bagi pemandu kenderaan perlahan yang gemar memandu di laluan kanan. Ini jua salah satu sikap kegemaran kebanyakan rakyat Malaysia. Mereka perlahan, tetapi beraja di laluan kanan tanpa memikirkan orang lain di belakang mereka.

Kalaupun mahu memandu seumpama kura-kura, bermastautinlah di laluan kiri supaya tidak menyukarkan pemandu-pemandu lain di jalan raya. Apabila dihon, marah pula kepada pemandu kenderaan yang menghon (malah lebih hebat lagi, mereka yang perlahan merasakan mereka berada di pihak yang benar walaupun memandu di laluan kanan pada kelajuan 50km/j di jalan yang boleh berkelajuan sehingga 90km/j).

Ya Allah. Semoga dimudahkan urusan-urusan kami di sini dan di sana. InsyaAllah.

2 comments:

AyuS said...

Jalan kat Malaysia memang selalu jammed..public transport pulak.aduhai..sedih betul

rashinina said...

ayu....sebab tu lari pi UK ke? hehe...Tulah...itu belum naik public transport lagi kat malaysia ni, kalau dalam komuter tu...macam sardin...padahal kalau kat UK, kat King Cross Station(teringat Harry Potter la pulak)macam-macam tempat boleh pi dari London....on the dot! System sentiasa up-to-date.