09 February 2009

Kerja dan Amal

Saya terfikir sesuatu semasa memandu dari Bukit Jalil senja tadi. Banyak benar kereta di atas jalanraya menuju ke Putrajaya walaupun azan Maghrib sudah berkumandang.

Saya pun sama, masih berada di atas jalanraya pada ketika itu!

Lalu saya mula membayangkan seandainya saya mati di saat itu (Alhamdulillah Allah masih benarkan saya menulis entri ini....), apakah maksud tujuan saya yang tidak mahu berhenti solat di mana-mana itu akan dimurkai Allah, walhal di sepanjang jalan itu memang tidak ada masjid. Kalau ada pun, nun jauh di tengah Wilayah Putrajaya, atau masjid di Uniten, atau masjid di Seksyen 9, Bandar Baru Bangi. Masjid-masjid terdekat pada pengetahuan saya untuk laluan yang saya lalui itu.

Lalu saya teringat ungkapan ini : Beramallah kamu seolah-olah kamu akan mati pada esok hari, dan bekerjalah kamu seolah-olah kamu akan hidup 1000 tahun lagi.

Saya sering terlupa, dan Allah sentiasa mengingatkan. Antara amalan dan kerja, sebenarnya ada kaitan. Kerja adalah amalan, pun amalan bukan kerja. Dalam Islam itu, tidak ada pemisah antara tugas dan tanggungjawab, antara amalan dan kerja, antara tikar sembahyang dan tempat bekerja.

Samada faham atau tidak, itulah agama syumul yang didalamnya ada keindahan yang tidak terungkap.

Jadikanlah, setiap saat dalam kehidupan kita adalah ibadat, walaupun kita tidak melakukakannya di atas tikar sembahyang.

No comments: