23 September 2009

Cuti Raya Saya

Belum puas duduk kampung. Sungguh. Walau sudah 6 hari di kampung.

Sebab ada 4 budak kecik yang sering mengalih perhatian saya dari bermanja dengan mak dan 4 budak kecik tu hanya balik ke kampung nenek Pahang-nya pada hari ke-3 raya (sudah tentu 4 budak kecik tu balik ke kampung saya satu kereta bersama saya - memang setiap tahun pun begitu...bukannya nak balik bersama abi dan uminya...). Hari ini pula (raya ke-4) saya sudah balik ke rumah saya semula (hoho...yang ni lepas ni saya cerita macamana saya boleh 'ter-balik' awal la pulak dari jadual asal....)

Mahu makan, cari saya (best juga sebab masa hari Jumaat dan Sabtu yang masih berpuasa, saya dapat 'paksa' 2 budak kecik yang tak puasa tu makan sampai habis sebab saya bagitau dia, semua orang puasa dan takde sapa nak habiskan nasi dia...yang saya sedang suapkan waktu tu - manja betul, sanggup tunggu saya bangun dari tertidur dan kemudian duduk atas riba saya dan berkata dengan manjanya - nyanyah...nak aci...huhu!)

Habis dua si adik punya karenah, datang pula dua si abang. Ajak main monopoly. Kemudian mahu belajar main catur. Mulanya si abang sulung tak nak mengaku kehebatan saya bermain catur (ececece...macam hebat sangat la...), tapi bila melihat si pakcik catur di komputer (err..tak taula jantina apa game tu!) kalah sebanyak 13 kali dengan saya dalam 13 games, nampak si abang mengangguk perlahan mahu ber'guru' dengan saya.

Lalu, cuti raya saya kali ini benar-benar penuh. Itu belum kira selepas balik beraya (4 si kecil itu pun sama beraya bersama kami - tapi diorang je la dapat duit raya yang banyak!) yang mereka sangat kepenatan dan kemudian buat hal menangis tengah malam yang kemudian membangunkan saya dan 'memaksa' saya memujuk mereka dan kemudian menidurkan mereka (tak tahan jugak rasa hati tengok anak-anak sedara menangis ni....rasa macam luluh jantung....). Sudahlah tak nak diam kalau orang lain pujuk, yang paling kecil (2 tahun) itupun hanya mahu dengan 'nyanyah'-nya saja...

Sedar tak sedar, saya sudah ada di rumah saya sekarang setelah bertolak balik pagi tadi dari kampung. Adik saya pula ada 'hal bicara hati' yang membuatkan saya dan keluarga perlu membuat perjalanan ke Kuala Kangsar, Perak pada esok hari. Itulah sebabnya kenapa saya balik awal. Esok pagi mahu ke Perak pula. Alang-alang, cuti kecemasan yang sudah saya plan pada hari Jumaat terpaksa dikuburkan dan saya tahu saya akan mula bekerja pada hari Jumaat. Huhu!

Cuti raya saya tahun ini sangatlah laju habisnya. Saya tak puas!
...tapi gembira juga la balik awal sebab dah bosan melayan GPRS yang slow gileee kat kampung...(buat-buat gembira....lalalala....)
KAMUS SAYA : nyanyah - mak ngah

No comments: