09 September 2009

Senyum, Troli, Kertas dan Buka Puasa

2 hari lepas (saya ni jarang online ke? mungkin tidak sempat update sahaja kerana tepu masa) saya nampak seorang lelaki tua yang saya sering nampak sewaktu saya hendak balik dari pejabat (jika saya lalu jalan menuju ke Besraya - yang pastinya dalam 5 hari kerja, hanya 2 hari sahaja saya melalui jalan ini) dengan rutinnya.

Ya, rutinnya. Menolak troli berisi susunan-susunan kotak dan kertas-kertas melintasi traffic light dengan badan yang terbongkok-bongkok. Sudah tua amat. Saya tahu dia menolak dari perjalanan yang sangat jauh. Saya pernah nampak dia menolak troli berat itu (jika kotak-kotak itu ringan pun, bila sudah ditimbun begitu pasti berat) dari sebelah bangunan CIMB bank yang jaraknya anggaran 2km dari situ.

Apa yang menariknya?

Dia menolak troli tersebut sambil tersenyum kepada orang di sekitarnya. Sungguh pasti senyumannya menyejukkan kerana penat bekerja seharian seolah terubat melihat lelaki tua berpakaian lusuh itu dengan senyumannya sambil terus menolak trolinya. Sering, saya cuba memastikan kamera saya dapat dioperasikan pada waktu saya ternampak dia, tapi saya sering terlupa....(oh, habit saya bila memandu kereta, saya akan mencampakkan handbag saya jauh ke bahagian bawah tempat duduk kerana safety first!).

Walaupun begitu, saya jua merasa amat sayu. Melihat dia, saya sering teringat kepada kehilangan yang telah saya alami di awal tahun ini. Mana mungkin saya mampu melupakan keringat seorang lelaki, jua dengan pakaian lusuhnya, menyambut saya setiap kali balik dari asrama (sewaktu saya bersekolah menengah) atau universiti, di bawah pohonan kelapa sawit bersama sebuah motosikal yang sudah tua. Kini, dia sudah tiada. Al-fatihah untuknya.

-------------------------------------

Sesi berbuka puasa yang sangat best semalam.

1. Sudah 18 hari berpuasa, semalam merupakan hari pertama saya berjaya memilih menu buka puasa saya mengikut selera saya. Selalunya, apa yang dihidang, itu yang saya makan (oh....saya memang jarang demand dengan makanan...saya makan apa saja....terutama di bulan puasa).

2. Sayangnya tidak ada gambar makanan kerana apabila semua bekas makanan sudah licin, baru kami berempat teringat yang kami belum mengambil gambar makanan tersebut. So, kita kehilangan part paling best kerana tidak ada gambar makanan untuk ditunjukkan.

3. Lokasi makan yang selesa (pilihan adik-adik yang pandai memilih tempat makan...) dengan harga yang berpatutan. Sudah hampir tiga tahun saya menjejakkan kaki ke tempat tersebut, saya tidak tahu pun bahawa ada tempat yang ada makanan yang sedap begitu.

Kata Nas...kak, gambar ni boleh masuk blog...hehe...apa-apaan sih...

4. Pun, kata nas, saya tidak boleh join grup makannya (agaknya la...) sebab perut saya sudah tepu dengan kuantiti makanan dan menu yang sama sebijik macam dia (sebab pada masa tersebut makanan dia dah habis pun dan makanan saya masih banyak....oh...terlupa nak bagitau yang habit makan saya kunyah 40 kali baru saya telan.....hoho! tapi memang kenyang sungguh semalam....mungkin juga kerana saya telah menelan 2 ketul sushi sebelum makan nasi....)

5. Saya dapat beli apa yang saya nak beli sejak dua tahun lepas (oh...salah satu habit saya juga, kalau saya teringin membeli sesuatu, saya akan berfikir kadang-kadang hingga 3 - 4 tahun juga kerana saya selalu memikirkan tentang pembaziran sekiranya barang yang saya beli tidak digunakan dengan semaksimumnya....)

6. Saya tiba rumah awal semalam. Selalunya saya hanya berjaya tiba di rumah menghampiri 11 malam.

2 comments:

Nas said...

k zam, sile jangan wat entry pasal pakcik lelaki yang tua!!nas ni senang mengaler~

yey!!buke dengan makanan yang sedap!!\0/ (err..habit makan saye,kunyah sekali trus telan.. mmg tak bagos tul..huhu)

rashinina said...

nas....kunyah 40 kali. kalau tak boleh juga utk 40 kali, at least bagi makanan hancur baru telan...

huh....kesian kat perut la.....hahaha....

**tulah...cepat betul terkesan mendengar cerita pakcik tua kan...