02 September 2009

Lewat dan Senyum

Jam di tangan saya sudah menunjukkan pukul 10.30 malam.

Saya letak kereta di tempat meletak kereta. Nampak dua orang lelaki sedang berbual di tingkat paling bawah. Saya lalu di sebelah mereka. Jiran saya bersama salah seorang rakan saya.

"Cikgu ni kalau balik lewat pun senyum je....", tegur salah seorang dari mereka berdua.

Saya terus senyum. Senyum yang tidak boleh hilang. Saya rasa muka saya tidak cantik kalau tidak senyum.....saya rasa senyum itu sedekah termahal tanpa kos....saya rasa senyum itu boleh buat orang lain gembira melihat saya....saya rasa senyum itu boleh melindungkan masalah yang berkepuk dalam diri saya.....saya rasa senyum itu mengundang silaturrahim....saya rasa saya sudah ikut sunnah Rasulullah SAW untuk sentiasa senyum....saya rasa saya kena senyum lagi.

Bila lif tiba, saya terus masuk ke dalam lif sambil melambai tangan kepada mereka berdua.

No comments: