04 October 2009

Bangi - Kuala Kangsar - Gerik - Bangi

Saya rasa entri ini paling banyak gambar. Perjalanan ke Kuala Kangsar dan Gerik pada 24 Sept 2009 bersamaan 5 Syawal 1430H. Bertolak dari Bangi pada pukul 7.25 pagi.


Nampak kopiah kat cermin tu. Itulah abang saya yang asyik bertukar kopiah je sepanjang memandu. Ada dua kopiah yang dibawanya. Ha...nak tahu, sampai Pak Imam yang jadi wakil pihak perempuan panggil abang saya ustaz...tapi memang ramai pun panggil abang saya sebagai 'ustaz' sebab dia merupakan seorang jurutera mekanikal yang seimbang dari segi dunia dan akhirat. Saya banyak belajar dari abang dan kakak ipar saya. Alhamdulillah.

Kami bawa sirih junjung dalam kereta dan bertemu tepak sirih ini di bandar Kuala Kangsar. Apa simboliknya tepak sirih dan Kuala Kangsar ya? Atau hanya sebagai replika? Sekadar ingin tahu.

Saya telah menarik minat anak-anak saudara untuk melihat papan tanda ini. Bersama nenek (emak saya), tok andak (pak andak saya) dan nenek andak (mak andak saya) mereka berempat.

Ini bangunan hospital pertama Kuala Kangsar. Kecil je...macam rupa mahkamah lama pulak ya.

Gambar kiut-miut dua puteri kesayangan saya yang sedang berposing. Comel kan? Pantang jumpa saya, sahih tak boleh berpisah dengan 'nyanyah'-nya. Asyik pakai anak tudung yang baru saya beli kerana saya rimas melihat rambut mereka terkeluar dari tudung kerana saiz tudung yang besar. Sedikit pun tak panas dan tidak cuba membuka tudung mereka berdua walau cuaca agak panas. Nak tau, si adik baru umur 2 tahun manakala si kakak baru masuk 4 tahun.

Saya suka design ni. Kalau boleh, saya mahu design serupa ini juga, insyaAllah. Tapi, bila ya? Huhu...calonnya masih belum ditemui...

Hantaran dari pihak perempuan pula. Warna emas (waktu ni saya sedang meriba si adik - anak saudara saya yang 2 tahun - dan dia sedang tidur, jadi...gambar yang dapat pun hanya sekadar-sekadar saja....)


Terpaksa cari balai polis di Pekan Gerik apabila seluruh panggilan telefon dari talian Celcom tidak dapat digunakan. Dari Kuala Kangsar ke Gerik (banyak jumpa nama tempat pelik-pelik seperti Kampung Belum Baru - yang abang saya kata lebih mudah panggil Kampung Buruk je...), kami ambil masa lebih kurang 1 jam. Hanya tiba di Pekan Gerik pada pukul 5 petang. Makan-makan dan berhari raya di rumah kakak sepupu saya (oh....kakak sepupu ini yang menjaga saya semasa saya kecil dan masa itu saya masih bayi...) dan kemudian keluar dari Gerik menuju ke Bangi pada pukul 6.45 petang. Alhamdulillah, berjaya tiba di Bangi pada pukul 12.15 malam. Tiba di rumah abang saya, dan saya berjaya membawa balik sepotong kek (special request pada adik saya yang saya mahukan sepotong kek pertunangannya yang ada sekuntum bunga...adik saya memang baik hati) dan saya tiba di rumah saya pada pukul 12.35 tengah malam. Huhu...mengantuk!


Inilah kek yang saya terima. Sungguh menarik sehinggakan saya terpaksa menerima tambahan 1 kg dalam badan saya selepas makan kek ini. Huhu! Then, saya terpaksa jogs setiap pagi sebanyak 2km semula to reduce the increased in weight. Hoho! Bahana kek coklat...

No comments: