21 October 2009

Entri 3 Pagi

Memang rasa agak lapang di bulan-bulan hujung tahun ini. Anak-anak murid sudah melepasi exam, dan saya sudah dapat berada di rumah seawal 7 malam. Malah, hanya tinggal beberapa orang saja lagi yang akan menghadapi SPM. Namun, bila mengenangkan yang saya sudah ditempah oleh ibu-bapa-umi-ayah beberapa pelajar saya (ada yang tempah untuk 2012 pun...), maka saya seperti biasa akur pada kehidupan sampingan saya sebagai seorang cikgu.

Best. Memang best. Punya ramai pelajar yang telah berjaya dan berada dalam pelbagai bidang. Ada yang ambil Kejuruteraan Marin, Mekatronik, Penghawa Dingin, Bisnes, Kejuruteraan Mekanikal, Quantity Surveyor, Arkitek...malah sudah ada yang menempah nama di dalam bidang perubatan dan kedoktoran dan bukan sahaja belajar di dalam Malaysia malah ramai yang sudah berada di luar negara. Alhamdulillah. Tidak ada pelajar-pelajar saya yang tercicir. Namun, selama hampir 10 tahun mengajar (lama juga ya...lebih lama dari pengalaman kerja saya...) dan memiliki hampir 150 orang pelajar (yang mana mereka semua tidak pernah melupakan saya malah masih menghormati saya hingga kini dan masih memanggil saya 'cikgu' - huh! tiba-tiba diri saya terasa 'tua' la pulak...macam cikgu-cikgu pencen zaman dulu la pulak...) dengan purata setahun sebanyak 15 orang pelajar, saya rasa saya lebih sebati dalam bidang pendidikan (agaknya la....). Tapi, pelik juga kan. Dalam ramai-ramai anak-anak murid saya itu, tidak ada seorang pun yang sama bidang dengan saya - Kejuruteraan Awam.

Tapi, untuk terjun ke dalam bidang pendidikan sepenuhnya, rasanya itu bukan agenda utama saya. Saya sukakan ilmu. Saya suka mengajar. Namun, proses pembelajaran boleh berlaku di mana-mana dan dalam apa situasi sekali pun. Saya rasa, proses pembelajaran juga masih berlaku kepada saya dalam setiap saat kehidupan saya.

Jadi, tidak perlu bergelar 'cikgu' untuk menyebar ilmu. Sekadar satu patah perkataan, ia sudah boleh menjadi satu nasihat dan panduan yang bernilai dan menjadi ilmu yang sangat berharga kepada sesiapa saja.

Contohnya : Senyumlah...Sabarlah...Tenanglah... (dalam pelbagai situasi yang mencabar minda, perasaan dan ketenangan ini, saya dapat rasakan yang saya amat-amat-amat-amat-amat memerlukan perkataan-perkataan seumpama ini dalam kehidupan saya dan perlu diingatkan kepada saya berulang-ulang - saya pun bukanlah manusia yang sempurna dan sentiasa boleh ingat semuanya...).

Benarlah. Selagi entri 3 pagi seumpama ini tidak dapat saya tinggalkan, itu petanda masih ada tugasan yang masih belum dibereskan dan menuntut perhatian minda yang lebih menjurus kepada kawalan ke atas sikap dan manusia bagi memastikan sebarang perancangan tidak akan tergendala dan boleh membawa kepada kepincangan dan permasalahan yang lebih besar (ayat apalah yang saya tulis ni?).

InsyaAllah. Dia sentiasa membantu saya. Dia sentiasa di sisi saya. Dia akan memudahkan urusan saya. InsyaAllah. Alhamdulillah.

No comments: