23 October 2009

'Acik' dan Kakak atau Adik

Rabu lepas, saya menziarahi salah seorang kakak di pejabat lama saya. Sejak dia mempunyai rumah sendiri (tinggal bersama seorang anak dan suaminya) 4 tahun lepas, dia sering menjemput saya ke rumahnya, dan saya bersama kesibukan saya yang jarang surut, memang tidak berkesempatan hinggalah pada Rabu lepas.

Beza umurnya dan saya tidak jauh. Seingat saya hanya dalam 7 tahun. Pun, 'anak gadisnya' yang sudah menginjak ke usia 5 tahun (saya membahasakan diri saya sebagai 'acik' kepada anaknya, dia juga menyebut 'acik' di hadapan anaknya untuk saya, namun suaminya membahasakan saya 'kakak' kepada anaknya) membahasakan saya juga sebagai 'kakak'. Mahu tergelak atau apa, walau sudah diulang berkali-kali supaya saya dipanggil 'acik', dia masih kekal dengan panggilan 'kakak' yang sudahnya terpaksa dipatuhi oleh uminya.

Jadi, saya jadi 'kakak' lagi. Walau anak saudara saya yang sulung pun sudah berusia 7 tahun.

*********

Saya pernah ke rumah dia pada bulan Syawal yang baru berlalu. Emak dan ayahnya sangat baik.

Lalu, selepas musim itu, saya dan dia pernah berbicara begini :-

+ Bestlah mak dan ayah awak, especially mak awak... (hakikatnya saya memang selesa benar dengan mak dan ayahnya, dan saat-saat saya berada di rumah dia..memang sangat selesa seperti berada di rumah sendiri walau baru pertama kali...)

- Mak dan ayah saya memang best...

+ Saya nak jadi kakak awak ya... (kenapa mahu jadi kakak? sebab usia saya lebih sedikit berbanding dia...)

- Alaaaa....kakak saya dah ramai...6 orang....

+ Alaaa....tambah la lagi sorang....

- Taknaklah. Saya taknak kakak dah....saya nak abang....abang ipar...

+ Saya mana ada sebarang calon untuk jadi abang awak....(dalam fikiran mula terbayang suasana laman belakang rumahnya yang best...saya mahu menikmatinya lagi...)

Bicara yang sama berulang beberapa kali dan inti bicaranya masih hampir sama. Dia tidak benarkan saya menjadi kakaknya.

Pun, tiba-tiba bicara hampir sama berulang semula di pejabat dia selepas solat Asar tadi. Cuma kali ini, intinya benar-benar berbeza.

- Awak ni macam adik saya la...

+ Adik? Eh...awak mana ada adik. Sejak bila pulak macam adik awak? (attention! dia anak bongsu!)

- Yalah...suka minta macam-macam....bila dah dapat, suka sangat....awak jadi adik angkat saya je la...jadi adik saya....

+ Err....kadang-kadang saya saja je nak bermanja.... (huhu! dalam hati saya terkedu sebenarnya...sebab...sebab...sebab...dia memang tahu pun usia saya lebih dari dia...macam mana boleh jadi adik pula ni?)

- Yalah....jadi adik saya je la....

+ (saya terus tidak menjawab dan terus mensenyapkan diri....fikiran saya mula berjalan...)

- (dia juga terus mensenyapkan diri apabila salah seorang sahabat lain masuk ke dalam bilik di mana kami berdua berada - ya..walau pintu bilik tidak ditutup, namun saya tahu yang tidak ada sesiapa di luar bilik dapat mendengar perbualan kami berdua...)

Saya tidak boleh menyimpulkan apa-apa. Saya menyerahkan semuanya kepada Dia.

No comments: