27 October 2009

Sabtu Ahad dan Haru Biru

Hari Sabtu lepas yang sangat sibuk. Sangat mengujakan. Sangat memberangsangkan. Sangat mengharubirukan.

Saya keluar awal pagi untuk ke kenduri kahwin ini yang dijadualkan bermula pada pukul 12.30 tengahari. Majlis kahwin anak bos saya. Majlis kahwin mula lambat lagi, jadi saya merayau dahulu di dalam bandaraya Kuala Lumpur.

Kalau saya jadi pengantin, saya rasa saya akan simpan banner ini sampai ke anak cucu.

Suasana biasa majlis kahwin yang dibuat di dalam sebuah dewan.

Tema warna merah rasanya. Berbaju merah itu ayah si pengantin perempuan merangkap boss saya.


Ini apa yang ada di dalam pinggan saya untuk saya makan. Seperti biasa, kuantiti tidak boleh lebih untuk mengelakkan perut saya menjadi tepu. Makan buah dulu untuk menjaga kesihatan. Dah makan sepotong oren, baru teringat mahu ambil gambar.
Usai di kenduri kahwin, saya merayau lagi di dalam bandaraya Kuala Lumpur. Lihat-lihat tugas saya di tapak, intai-intai bersama beberapa orang staff saya.
Kemudian, saya ke satu majlis jamuan ibu bapa kepada salah seorang anak murid saya yang akan menunaikan haji tahun ini. Di sini, saya dapat tugas memangku seorang bayi berusia hampir 5 bulan sambil dikelilingi beberapa orang makcik-makcik yang sudah berusia 50 ke 60 tahun. Kini, baru saya menyedari yang kebanyakan kawan-kawan saya mempunyai usia dua tiga kali ganda berbanding saya. Patutlah dalam banyak aspek, saya jadi terlebih manja. Hahaha.
Usai makan-makan dan salam-salam, saya pun mengajar seorang anak murid saya yang akan mengambil peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia pada tahun ini. Ajar Add Math. Huhu!
Saya tiba di rumah selepas solat Maghrib. Letih.
Pada pagi Ahad, saya keluar lambat untuk mengajar. Ada satu sms awal pagi yang saya abaikan. Tidak saya jawab, tidak saya buang. Tidak ada sebarang respond dari saya selain saya-baca-sms-itu-sahaja-tanpa-perasaan.
Lalu, usai mengajar dalam pukul 3 petang saya pun tiba di rumah saya kemudiannya pada pukul 4.20 petang dan menerima satu sms di telefon yang membuatkan saya terkedu. Sms yang tiba pada pukul 4.30 petang itu membuatkan saya bersiap dengan sangat lambat dan hanya muncul di hadapan salah seorang sahabat saya di dunia ini di dalam sebuah kedai pizza pada pukul 6.15 petang. (Attention, 4.30 petang itu semasa sms tersebut tiba, sahabat saya sudah siap solat di masjid yang jaraknya 2 minit dari rumah saya. Dia mahu terus ke kedai pizza tersebut. Waktu itu saya sedang mengadap facebook. Baru balik dari mengajar. Saya kata saya mahu solat Asar dulu. Saya solat Asar pada 4.45 petang. Kedai pizza itu pun cuma perlu ambil masa 7 minit dari rumah saya. Tapi, kalau kira jumlah semua masa dengan lebih tepat, pasti boleh rasa musykil kenapa saya cuma tiba di kedai pizza itu pada pukul 6.15 petang. Fikir. Ya, saya pun berfikir, kenapa saya tiba lambat di kedai pizza tersebut? Kenapa saya sengaja melambatkan masa untuk berjumpa sahabat saya itu?). Sudahlah tiba lambat. Pukul 7 petang, saya sudah keluar dari kedai pizza tersebut dan balik ke rumah.
p/s : Selalunya anda akan sengaja melambat-lambatkan masa jika anda tidak selesa (perhatian : amat tidak selesa!) kerana saya merupakan seorang manusia yang sangat menitikberatkan tentang masa kerana masa yang telah berlalu tidak boleh dibeli di mana-mana kedai basikal. Rusuh hati saya tika ini (perhatian : ini entri 3 pagi saya!).

No comments: