17 October 2009

Situasi Tak Best Langsung

Saya rasa sudah jadi habit saya dalam beberapa minggu selepas cuti Hari Raya Aidilfitri yang saya akan terjaga seawal 3 pagi dan tidak boleh sambung tidur semula. Setiap malam begini. Benar-benar memberi kesan kepada fizikal dan mental saya. Benar-benar...masa suntuk ini menjadikan saya benar-benar tegang. Ramai yang akan tetap bertanya dan bertanya, boleh siap ke? Huhu! Saya sendiri, ya untuk yang tahu mungkin akan tahulah, bahawa saya sendiri menyerahkan semuanya hanya kepada Allah...supaya Allah memudahkan urusan saya di dalam memastikan kerja-kerja saya dapat disiapkan selewat-lewatnya sebelum pukul 12.00 tengah malam, 31 Disember 2009. InsyaAllah. InsyaAllah. InsyaAllah. Tapi, memang akan penat sedikit la. Banyak yang saya kena ambil kira. Semoga Allah memudahkan urusan saya, insyaAllah.

*******

Saya membelek blog sahabat saya dan saya rasa entrinya sangat merujuk kepada diri saya sekarang ini.

1. Drink plenty of water. - Saya memang sudah kurang minum air sekarang. Kalau dulu, sehari boleh habiskan sekurang-kurang 2.5 liter air kosong. Memang favourite saya.

2. Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dinner like a beggar. - Saya jarang makan sekarang, malah untuk breakfast juga yang biasanya saya ambil dalam kuantiti yang banyak, sekarang tidak lagi...benar-benar mengganggu sistem tubuh saya. Benar-benar, berat badan saya turun.

3. Eat more foods that grow on trees and plants and eat less food that is manufactured in plants. - Ini saja yang masih sama agaknya. Yalah, kalau dalam sehari makan dua biji oren dan beberapa sudu nasi, bolehlah diambilkira lebih banyak yang saya makan dari jenis tanam-tanaman.

4. Live with the 3 E's -- Energy, Enthusiasm, and Empathy. - yang ini...rasanya tenaga saya sudah habis. Tinggal semangat saja yang tidak pernah pudar untuk mneyelesaikan tugas yang mencabar dan memastikan tidak ada masalah yang akan membuatkan saya give-up!

5. Offer prayer five times daily. - InsyaAllah, ini sajalah yang masih ada kerana saya tahu Dia sentiasa di sisi saya.

6. Play more games. (Not Video games!!! Games that make you sweat .) - Lama saya tidak jogging di Taman Tasik Perdana. Sangat lama. Lamanya tidak main ping pong. Lamanya tidak baling bola bowling. Lamanya tidak menjenguk anak-anak saudara saya dan berguling-guling dengan diorang.

7. Read more books than you did in 2008. - Saya akui, membeli buku pun sudah jarang sangat sekarang kerana masa untuk ke kedai buku juga sudah terbatas.

8. Sit in silence for at least 10 minutes each day. - Saya mahu duduk dalam gua saya tanpa gangguan, tapi saat-saat itu tidak pernah dapat saya kecapi. Huhu!

9. Sleep for 7 hours. - Dapat ke 7 jam kalau tidur dari pukul 12 dan sudah bangun pukul 3 pagi?

10. Take a 10-30 minutes walk every day. And while you walk, smile. - Jua tidak berkesempatan. Walau masih dengan senyum yang entah apa rasanya.

Benar. Benar-benar...saya tidak sukakan situasi yang menyelubungi diri saya sekarang. Saya sangat penat.

No comments: