15 October 2009

Jika Tiada Dia

Baru saya sedar,

1. Emosi mempengaruhi cara kita berpakaian.
2. Juga mempengaruhi apa yang kita makan.
3. Malah memberi kesan kepada apa yang kita lakukan.
4. Bukan sesuatu yang normal.
5. Kadang-kadang mungkin terkeluar dari kawalan.

Jika tidak ada Allah di sisi, pasti sukar untuk berdiri semula di depan khalayak.

6. Emosi yang tidak stabil sangat merbahaya.
7. Kadang-kadang kita lebih mudah menjadi sensitif.
8. Air muka kita jua mudah berubah tanpa disedari.
9. Tindakan kita jua bukan di dalam kawalan kita.
10. Kita cuba mencari jalan penyelesaian hingga sakit-sakit kepala.

Saya tahu emosi saya sedang tidak stabil.

11. Dress-code saya lari.
12. Cara makan saya berubah.
13. Cara berfikir saya di luar kawalan.
14. Aturan hidup saya terjejas.
15. Saya jadi sangat sensitif.

Sungguh, ini satu tekanan besar. Jika tidak ada Allah di sisi, saya pasti sudah tersungkur.

16. Saya cuba tabahkan diri, kuatkan diri menghadapi cabaran ini.
17. Saya sematkan di hati : apapun yang berlaku, ada hikmah yang tersembunyi. InsyaAllah.

No comments: