05 October 2009

Bual Hari-hari

Perbualan dalam kehidupan saya pada 4 Oktober 2009. Saya mengajar sebelah pagi. Dua kelas. Kemudian bergerak ke Wardieburn. Kemudian balik ke rumah saya. Kemudian ke Taman Batu Tiga, Shah Alam. Kemudian ke Masjid Al-Hasanah untuk solat Asar. Kemudian ke Masjid As-Solihin untuk makan Jamuan Hari Raya dan aqiqah oleh abang saya. Kemudian ke rumah abang dan kakak ipar saya. Kemudian baru balik ke rumah saya.

1.
- Cikgu, sapa tu? (menegur saya yang baru menghabiskan perbualan telefon...)
+ Buah hati cikgu... (dalam hati terfikir, kalaulah orang yang saya call tu tahu...)

2.
- Tulah, awak nak sangat saya pergi dengan awak (merujuk kepada baju yang tak sesuai...)
+ Takpe, dah hensem dah... (sungguh saya tak kisah pun...sebab memang nampak dia ok je dengan jeans dan shirt warna merah serta bertopi walau orang lain pakai baju melayu dan siap bersamping dan bersongkok...dan bersyukur sebab dia temankan saya...mana ntah staff2 saya yang lain...)

3.
+ Bismillah...wah, first time saya naik Vios ni. Sapa yang pernah naik kereta awak ni? Ayah awak dah naik la kan? (kereta baru keluar 16 Sept 2009, plastik di seat belakang pun masih ada...)
- Dah...ada juga orang lain dah naik.
+ Orang perempuan, dah ada yang naik? (sudah hampir 3 tahun saya mengenali dia...sebab tu berani tanya...)
- Ada...tapi yang muhrim saya la... (eh, tiba-tiba keluar muhrim dan bukan muhrim pulak...)
+ Yang bukan muhrim? Awek awak dah naik? (ia-ia je saya tanya kan?)
- Awak je la.....
+ Ye ye....bestnya saya jadi perasmi.... (huhu....ada maksud ke pernyataan dia, tapi saya terus bersandar je dalam kereta tersebut tanpa perasaan...menikmati naik Vios konon-kononnya...)

4.
- Dia ok orangnya....hensem...baik hati... (sungguh best duduk sembang-sembang bawah pokok mangga yang ada buah besar-besar...)
+ Saya macam tu la kak....kalau dia serius, saya tak kisah...saya tau dia baik orangnya...
- Kalau macam tu teruskan je la... (alamak! hati saya terus terbahagi lapan....hehe....)

5.
- Bila awak sms suruh hati-hati, saya makin risau...masa saya nak balik kampung tu...
+ Hati-hati je la bila memandu... (alkisahnya saya pun terlupa isi sms saya kepada dia...huhu!)

6.
- Sikitnya ambil nasi. Tu ada plastik besar lagi. (Qariah masjid atau mungkin kawan abang saya agaknya menegur kuantiti nasi yang saya ambil...abang saya yang menyuruh saya membungkus makanan baki dari jamuan yang dibuatnya tadi sudah balik ke rumah membawa anak-anaknya...)
+ Takpe...soghe... (huhu...tiba-tiba keluar loghat kelantan saya...tapi saya bukan kelantanese ya...)
- Oh...soghe... (hakikatnya saya jarang buat kes tapau sebab saya tau saya bukan makan banyak, tapi kerana cara anak saudara saya bercerita tentang lembu yang baru disembelih semalam di belakang masjid dan apabila menikmati daging lembu segar yang best, memang saya tak lepaskan peluang...saya cuma ambil nasi dan masakan daging lembu itu saja walau kakak ipar saya pun ada offer ayam dan acar...)

Ada satu lagi yang saya nak simpan sebagai memori...

7.
+ (biarlah saya simpan di memori saya saja kerana ia bersifat peribadi untuk dikongsikan...)

*** Sekadar beberapa perbualan yang saya ingat dan mahu dirakamkan di sini, kerana saya telah pecah rekod lagi hari ini. Tapi itulah, saya dapat rasakan yang Allah sudah kukuhkan hati saya ini. Ini hanya bual-bual biasa sahaja dalam kehidupan saya.

No comments: